40 Up Radio in HP de Tijd

Deze maand een uitgebreid artikel over 40UP Radio in HP de Tijd.
Hieronder een fragment. Het volledig artikel is te lezen via Blendle.

Radio zoals het niet meer kan

Door Bert Nijmeijer

Op de radio hoor je alleen nog maar voorspelbare hitjes. Harry de Winter besloot internetzender 40UP Radio op te richten, waarop oudgedienden als Mart Smeets en Jan Donkers met hun ‘ouwelullenmuziek’ luisteraars verblijden. ‘Een plaatje, een praatje – iets beters is er niet verzonnen.’

Onderweg naar Amsterdam luister ik naar het verslag van de Tour de France op Radio 1, een lange vlakke etappe, en nu een liedje van Shakira. Verder zoeken: Simone FM, Radio 4, RTV Noord, het liedje Despacito, Joy Radio, SLAM!, wat de kinderen altijd op willen, Qmusic, Sky Radio, ook met
Despacito. Radio 538 (The Chainsmokers), Veronica, Radio 10 (‘Praat even Nederlands met me’), The Beatmasters op Radio 2, fresh jazzy sounds op Sublime FM. Radionl, Freshfm, Radio Decibel, en terug bij de Tour de France: “We do the cha-cha, we do the rumba.”
Soms luister ik naar Radio 4, niet omdat ik zo van klassieke muziek houd, maar omdat ik me aan dat station het minst erger.

Het is allemaal niet zo leuk. De cd-speler is al een paar jaar kapot, de auto is de investering van een nieuwe muziekspeler niet waard. Blijft over: de radio. Daarop allemaal muziek, maar het is muziek voor andere mensen, denk ik. Soms luister ik naar Radio 4, niet omdat ik zo van klassieke muziek houd, maar omdat ik me aan dat station het minst erger. Of de radio gaat uit, na een aantal rondes langs alle stations.

Omdat er niets op de radio is voor ons, veertigplussers, muziekliefhebbers, en misschien om nog andere redenen, is tv-producent en mediaondernemer Harry de Winter begonnen met 40UP Radio, op internet. De Winter organiseert de succesvolle 40UP-dansfeesten overal in het land. Omdat dat zo goed ging, bedacht hij dat mensen misschien ook naar goeie muziek willen luisteren als ze niet aan het dansen zijn. 40UP Radio heeft een potentieel miljoenenpubliek. De helft van de Nederlanders is veertig jaar of ouder, een aanzienlijk deel houdt van muziek. Voor niet-jeugd en oudere jongeren bedoeld zijn Radio 10, Veronica en Radio 2, strontvervelende zenders met altijd en eeuwig dezelfde hits en gouwe ouwes. De Top 2000, het hele jaar door. Bob Dylan en Neil Young hebben honderden songs gemaakt die nooit op de radio zijn, zegt De Winter, behalve twee nummers tussen kerst en oud en nieuw. “Bij ons vijf keer per dag.”

De doelgroep van 40UP Radio zijn de babyboomers, nu in de vijftig, zestig, zeventig. Ze zijn met popmuziek opgegroeid en er nooit mee opgehouden. De Winter had aanvankelijk mannen in gedachten, maar de luisteraars blijken mensen te zijn – ook vrouwen. Het is de laatste generatie cd-kopers, zegt hij. De kenners, de freaks. Ze dwepen natuurlijk niet met nummer 1-hits, maar met dat ene, door niemand opgemerkte nummer van kant twee.

Lees het volledige artikel op Blende via deze link

Door verder te bladeren of door op "Ik ga akkoord" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren en onze marketingactiviteiten te ondersteunen.
privacy verklaring
Ik ga akkoord
By continuing to browse or by clicking "Accept All Cookies" you agree to the storing of first and third-party cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts.
Cookie Policy
Cookie Settings
Accept All Cookies