For the love of music

Interview met Harry de Winter uit De Blueskrant editie 19.
Bedankt Ingrid Bosch & Marijn Ooijman van On Top Of Blues.

For the love of music

Harry de Winter is muziekman in hart en nieren. Begonnen als dj, radioverslaggever en presentator van jongerenprogramma’s, belandt hij eind jaren ‘70 bij de televisie als producent van popmuziekprogramma’s zoals Je Ziet Maar, Clipparade en is hij registrator van grote live concerten. Met zijn programma Wintertijd werkt hij zich in de kijker bij tv-kijkend Nederland. Sinds 2006 organiseert Harry de populaire 40UP dansfeesten en in 2016 start hij het internet radiostation 40UP Radio. Er hangt een zweem van onverstoorbaarheid over Harry maar schijn bedriegt want veel gepassioneerder kom je ze nauwelijks tegen getuige ook zijn verzamelwoede. Of het nou gaat om boeken, platen, foto’s, radio’s en al dan niet opgezette dieren: zijn huis is er letterlijk te klein voor geworden. Gebaande paden zijn van jongs af aan al niet aan hem besteed. Zo vertrekt hij In 1967 voor een jaar naar de Kibboets in Israël en is hij in 1969, tijdens zijn studie, betrokken bij de de Maagdenhuisbezetting. Maar gebaande paden leiden zelden tot succes en zo werkt Harry zich uiteindelijk op tot één van Nederlands grootste, onafhankelijke tv-producenten. Tegenwoordig verblijft hij nog zes maand per jaar in Nederland. De rest van zijn tijd brengt hij door in Spanje en op Bonaire. Vanaf januari 2020 gaat Harry het rustiger aan doen. Dat betekent niet dat hij achter de geraniums gaat zitten want niets doen is geen optie maar hij stopt met televisie maken. Gelukkig voor ons gaat hij eruit met een ‘big bang’: in de eerste week van januari presenteert hij vijf nieuwe afleveringen van Wintertijd.

We spreken Harry wanneer hij net terug is van een reis in Amerika waar hij 6000 kilometer in zijn Ford Mustang van Seatle naar Mineapolis heeft gereden.

“We waren met een groep van zes auto’s. Dat doen we al heel lang maar ik was zelf al tien jaar niet meer mee geweest. We zijn ooit van hier door China naar Calcutta gereden. Dat doen we drie weken en laten dan de auto’s ergens staan. Na een half jaar of een jaar komen we terug om de reis te vervolgen. Nu staan onze auto’s ook in Minneapolis en volgend jaar gaan we weer verder. Dit deel van Amerika had ik eigenlijk nog niet gezien. Het is heel leeg en dat is geweldig: eindeloos rijden, niemand tegenkomen en prachtige landschappen. Daar kom ik net van terug. Nu ben ik weer aan het werk en vanaf 1 januari ga ik met tv producenten pensioen.”

 

Het begin: Furore

Begin jaren 70 wordt Harry ontdekt door de NCRV en begint als freelance producer [muziekselectie] van het jongerenradioprogramma Filter. Al gauw is hij ook presentator van het programma.

“Ik had daar een tijdje de vrije hand en ik mocht doen wat ik zelf wilde. Toen de NCRV 50 jaar bestond heb ik voor de radio vier zaterdagen een popfestival georganiseerd. Dat was zo’n succes dat de NCRV dacht: Hé, we kunnen jongeren trekken. Ik was een soort Jan Rietman avant la lettre en ze gaven me een televisieprogramma. Het programma heette Filter Furore Show. We maakten een aantal specials met gasten als Wishbone Ash, Rory Gallagher, Alquin en John Cale. Rory Gallagher was met alleen een gitaar bij ons in de studio en het publiek bestond uit mijn vrienden met een fles wijn. Het paste natuurlijk helemaal niet bij de NCRV en werd dan ook al gauw gestopt. Maar omdat ik in de uitzending had geroepen dat ze de stekker eruit wilden trekken, werd ik ontslagen. Het einde bij de NCRV was het begin van een hele andere carrière want ik begon voor mezelf. Het is dus ergens goed voor geweest, sinds ik ontslagen ben bij de NCRV heb ik, tot op de dag van vandaag, alleen maar mijn eigen ding gedaan.”

 

Beeldend Kunstenaar

‘Zijn eigen ding’ pakt bijzonder goed uit. Creatief en zakelijk is Harry van enorme betekenis in medialand maar op 1 januari 2020 stopt de geboren pionier met televisie produceren. Zijn creativiteit gaat hij gebruiken in zijn atelier waar hij een soort stillevens in kijkdozen maakt. Hiervoor struint hij rommelmarkten af, verzamelt allerlei spullen en etaleert dat in kastjes. Het zijn spiegels, vaak met een boodschap en soms ook gewoon pretentieloos en geestig.

Alhoewel in aanvang ambitieloos heeft Harry met zijn tableaux non vivants, zoals hij ze zelf noemt, net als Erik Neimeijer [zie interview p28/29], al wel geëxposeerd in Everything but Lola op Bonaire. In de eerste week van december zijn zowel het werk van Harry als dat van Erik, geheel toevallig, te bewonderen tijdens de exposities in Miami.

“Ik ben nu 40 jaar lang televisieproducent. Dat betekent dat ik 40 jaar lang in Hilversum heb lopen shoppen en leuren met mijn bedrijf en de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Ik ben intussen niet zo jong meer en heb daar geen zin meer in.

Vroeger maakte ik heel specifiek jongerenprogramma’s, dat bestond toen nog echt en dat was in de eerste jaren onze specialiteit. Maar Jongeren zijn niet meer van de televisie. Ze kijken op alle platforms naar de dingen die ze willen zien, waaronder televisie. Ik denk dat televisie altijd zal blijven bestaan, dat verdwijnt echt niet maar het verandert wel en dat is ook een beetje de reden waarom het wel mooi is geweest zo. Het zou betekenen dat ik het wiel opnieuw uit moet vinden en daar voel ik niet zoveel voor. Moet ik me op mijn zeventigste hierin nog gaan verdiepen? Dat is wat mij betreft aan de volgende generatie. Maar ik kan niet niks doen dus ik blijf de 40UP dansfeesten en 40UP Radio doen en dan hoop ik mijn dagen te slijten als beeldend kunstenaar. Dat wordt mijn laatste carrière. Ik wil helemaal niet stoppen met bezig zijn, ik heb gewoon geen zin meer in het bedrijf en bedrijfsvoering. Officieel zijn we dan wel onafhankelijk producent maar in de praktijk is dat natuurlijk afhankelijk producent. We zijn gebonden aan die paar omroepen die er zijn en dan ben je niet je eigen baas. Als beeldend kunstenaar ben je dat wel. Het is nog steeds hartstikke creatief maar dan voor mezelf: gewoon Harry in zijn atelier en kijken wat eruit komt. Vinden mensen het leuk? Helemaal goed en vinden mensen het niet leuk, is er niets aan de hand.

Muziek speelt ook in mijn kunst een grote rol: zonder muziek geen leven. In mijn atelier is het eerste wat er staat een grote geluidsinstallatie. Wat ik op heb staan is afhankelijk van het uur van de dag. Op een doorsnee dag begin ik met klassieke muziek: adagio dus Brahms of Bach. Ik weet er niet heel veel van maar dat is muziek waar je rustig van wordt. Dan ga ik via de blues en country rock naar classic rock en eindig vaak met jazz. Dat laatste is nieuw want ik haatte jazz. Het was de muziek van mijn ouders waardoor ik me juist heel erg op de popmuziek richtte terwijl ik nu, wanneer ik creatief aan het werk ben, bebop bijvoorbeeld hele lekkere muziek vind.”

 

Kwaliteit en lef

Kwaliteit staat bij Harry hoog in het vaandel. Het geld dat hij verdient met onder andere de rechten van Lingo gebruikt hij om mooie dingen te maken maar ook om regelmatig zijn nek uit te steken.

“In mijn ogen betekent kwaliteit de tijd nemen. Dus als je iets wilt doen met muziek dan laat je ook gewoon de muziek horen zoals hij is. Duurt een albumtrack twaalf minuten? Dan laat je hem twaalf minuten horen. Kwaliteit is ook geld uitgeven voor het bereiken van veel kleinere doelgroepen. Dat waren ook de plannen met TV Oase destijds. Mijn voorbeeld was het Belgische Canvas. Het is heel simpel: of het nou een documentaire van anderhalf uur over BB King of Eric Clapton is of een documentaire over het conflict tussen sjiieten en soennieten, je weet zeker dat zenders als RTL en SBS daar nooit enige aandacht aan gaan besteden. Het is te duur, niet commercieel en dus niet verantwoord. Maar bereik je daarmee vijf procent marktaandeel, dan heb je een commercieel verantwoorde zender.  En er ís behoefte aan zo’n zender want er is te weinig. NPO2 heeft zich inmiddels wel meer in die richting ontwikkeld maar nog steeds worden de documentaires late night uitgezonden. Ik heb altijd gestreefd naar het Canvas in televisieland maar ook het canvas in radioland.”

 

De Evangelist Harry

Met Rocktempel waren Harry en Vincent van Engelen de eersten die The Cure en U2 opnamen. Toen al liet hij de luisteraars muziek horen die ze niet kenden: niet de hitsingles maar de albumtracks en daar maakt hij zich nog tot op de dag van vandaag hard voor.

“Het is altijd belangrijk voor me geweest om muziek door te geven. Zeker toen wij begonnen was er gewoon niks, alleen maar hitradio. Het draaien van elpees was een heel erg evangelische bezigheid. Die singletjes die iedereen luisterde, prima, maar een elpee heeft twee kanten met zes nummers en daar wordt, tot op de dag van vandaag, nooit aandacht aan besteed. Neem nou de Top 2000. Het zijn altijd dezelfde 2000 singletjes maar je kunt daarmee niet stellen dat dát de popmuziek is, dat is te beperkt. Bob Dylan heeft honderd platen gemaakt. In de Top 2000 staan drie nummers en dat is dan veel.

Of het album Afthermath van The Rolling Stones, kant B nummer 3 hoor je never ever ooit behalve bij ons op 40UP Radio en zelfs daar hoor ik nog te weinig van die albumtracks terug. Ik vind het belangrijk dat mensen weten wat er zoal te krijgen is, zodat ze vervolgens hun eigen keus kunnen maken. Daar zit geen diepe filosofische gedachte achter maar er is zoveel meer mooie muziek dan wat mensen te horen krijgen.”

 

Diskjockey

Onder de noemer 40UP zijn er sinds 2006 diverse projecten ontwikkeld waaronder het succesvolle 40UP Dance to the Music, waar je als veertigplusser kunt dansen op muziek vanaf de jaren ’50. De muziek wordt ter plekke voorzien van de originele video’s. De feesten worden door het hele land georganiseerd en in 2015 vindt het eerste 40UP Zomerfestival plaats, een openlucht versie van 40UP Dance to the Music.

“Ik heb natuurlijk twee muzieksmaken. Mijn luistermuzieksmaak zoals blues, countryrock en popmuziek maar ik ben ook diskjockey en dan gaat het over dansmuziek.Wanneer je draait, heb je maar één doel: de mensen moeten dansen en niet stilstaan om zich af te vragen wat je aan het draaien bent. De muziek die ik draai gaat terug van 1950 tot halverwege de jaren 90. Daar stopt het wel ongeveer bij Underworld en af en toe draai ik Bruno Mars omdat de zaal daarom vraagt. Mijn publiek moet dus niet te jong zijn. Toen ik begon was ik natuurlijk zelf ook veertiger maar ondertussen ben ik bijna 70. In die zalen komen ook de jonge veertigers en daar moet ik wel in mee. Daarom ben ik als disc jockey iets progressiever dan als radiomaker. Ik draai altijd voor zo’n duizend man en doe dat nog zo’n tien keer per jaar zelf zoals in Paradiso, Paard van Troje en de Effenaar. Dat blijf ik doen want het is leuk en het is goed om een beetje gevoel te houden met het veld.”

 

Wintertijd terug op tv

Harry werd hij bij een groot publiek bekend als presentator van Wintertijd, waarin bekende nationale en internationale gasten ondervraagd worden over hun leven en de rol van muziek daarin. Van deze muziek worden de bijbehorende, vaak unieke video’s getoond. In de eerste week van januari 2020 komt Wintertijd terug op televisie.

“Ik heb altijd gevonden dat er toekomst in zo’n programma zit maar we hadden er destijds 177 gemaakt. Dan houdt het een keer op en vindt men het tijd voor iets anders. Nu, twintig jaar na de eerste opname, komen ze terug en maken er een soort event van. Van 1 tot en met 5 januari op NPO2 ga ik weer Wintertijd doen. In november zijn de eerste opnames. We zoeken naar verschillende mensen met verschillende muziekkeuzes en naar de mogelijkheden die er zijn om het repertoire bij elkaar te zoeken. Het geheim van Wintertijd is dat mensen mij meer vertellen dan dat ze in een normale talkshow zouden doen omdat je via de muziek openhartig wordt. Hierdoor laten ze meer van zichzelf zien. We hebben grote namen zoals Youp van ‘t Hek, Arjen Lubach en Marianne Thieme.

 

geheime blueszanger

Wanneer Harry radio gaat maken bevatten zijn koffers vooral muziek van 1960 tot 1980/1985 en een klein koffertje met nieuwe aanwinst. Omdat het hem aan de tijd ontbreekt alles uit te zoeken en voor te luisteren is het lastig om nieuwe muziek te draaien maar dat betekent niet dat er geen goede muziek meer wordt gemaakt.

“Een aantal presentatoren bij 40UP, zoals Marc Stakenburg, draait muziek waar ik graag naar luister, ook nieuwere muziek wat in mijn straatje past. Zolang het maar in het gitaaridioom zit zoals bijvoorbeeld The Shins. Maar in mijn hart ben en blijf ik toch echt van de blues. Dat komt omdat ik het zelf ook kan spelen want ik ben in het geheim blueszanger. Op Bonaire heb ik met de vorige eigenaar van Havanna een band en spelen we alleen maar de blues. Daar treedt ik niet mee op hoor. Ik ben maar een heel eenvoudige, zes akkoorden slaggitarist.

Mijn zoon is nu 34 en woont in Amerika. Via een omweg is hij van hardcore rap uiteindelijk toch bij mijn soort muziek terechtgekomen want ze zijn natuurlijk gewoon opgegroeid met The Beatles en Neil Young. Hij stuurt mij heel vaak lijsten van nieuwe muziek waar ik dan naar luister maar ik zou het je niet zo kunnen noemen. Dus ja, natuurlijk wordt er goede muziek gemaakt alleen kun je van iemand van boven de zestig niet verlangen dat hij nog heel erg in die moderne muziek meegaat.”

 

40UP Radio

In 2016 start Harry 40UP Radio met non-stop muziek voor en door muziekliefhebbers. 40UP Radio draait muziek die je zelden hoort op de hedendaagse radio; albumtracks van tijdloze en nieuwe artiesten. Harry financiert het internetstation. Presentatoren als Mart Smeets, Jan Donkers, Marc Stakenburg, Johan Derksen, Adeline van Lier, An Dodeman en Leo van der Goot verzorgen één keer per week op vrijwillige basis een uitzending. Bij de start van het internet radiostation heeft Harry zich voorgenomen om dit vijf jaar te proberen. Inmiddels is het een succes: in oktober was het station één van de vijf genomineerden bij de Online Radio Awards en ook de 40UP Radio podcast is meer dan geslaagd.

“Radio is een heel groot medium en leeft nog steeds. Zenders als 538 en Radio 10 zijn commercieel zeer verantwoord. Het is gewoon business maar in het niche waar ik in wil zitten, zonder gekmakende reclame, is geen geld in te verdienen. Ik doe dit nu sinds 2016 en het kost mij tussen de € 60.000 en € 70.000 per jaar. Dat betaal ik want ik vind het leuk maar het is wel een dure hobby. Ik vind dat niet erg echter moet er nu wel uitzicht komen op iets anders: gekken zoals ik die er ook geld in willen stoppen of een commerciëlere basis en dat is moeilijk.”

 

Dat geeft een kick

“Zoals de zender nu is, zo had ik het me ook voorgenomen. Een flink aantal presentatoren die in de avond hun programma presenteren en voor de rest non-stop muziek met de nadruk op album tracks. De presentatoren wilden in 2016 allemaal meteen mee. Als zij geen ja gezegd hadden, had ik het niet gedaan. Binnen een maand was het eigenlijk geregeld en dat geeft wel een kick. Natuurlijk is het leuk om dit voor elkaar te krijgen.

Het meest ideale scenario voor 40UP Radio op dit moment is dat er op de één of andere manier geld binnenkomt. Ik hoef er niet mee te stoppen, ik wil alleen dat ik niet meer voor honderd procent de enige ben waar het op draait. Op dit moment zijn we toch met wat reclame bezig maar dan alleen rondom het nieuws. Ook zijn we met sponsoring bezig. Geen sponsors die de hele dag door de programmering willen jengelen maar die gewoon de naam 40UP Radio adopteren. We hebben net een deal gemaakt met Talpa, die zien daar wel wat in.

40UP Radio moet gewoon blijven bestaan, het is toch een soort instituut. Als ik morgen dood ben, it can happen every day, dan houdt het ook op en dat zou heel jammer zijn. Mijn kinderen gaan echt niet als hobby 40UP Radio doen. Tenzij ik dat in mijn testament opneem  maar dat is wel een beetje gemeen, zo ver ga ik niet. Je moet je kinderen sowieso niet met te veel dingen opzadelen. Ik ga er vanuit dat het gewoon doorgaat, alleen heb ik nu wel helder gemaakt dat er andere oplossingen moeten komen.”

 

For the love of Music

“De 40UP Radio podcast is een waanzinnig succes. Ik denk dat we eind dit jaar ergens tegen de twee miljoen streams aanzitten. Dat is te gek voor woorden en je zou denken dat je daarmee als commerciële factor interessant bent voor A-merken als Heineken, Grolsch of Volvo, de wat progressievere adverteerders. Maar zo werkt het toch niet met podcasts. Dat kan niet. In Amerika is de hele podcast industrie gesponsord door bijvoorbeeld wodka of wijn. Dat zou ik ook wel willen. Het feit dat er zoveel mensen naar onze programma’s luisteren, betekent dat we wel iets zijn. Toen ik hiermee begon, wist ik eigenlijk niets van radio als business. Ik dacht, we vragen gewoon 1 euro per download, dan ben je klaar en hadden we nu een miljoen omgezet. Maar dat mag niet. Je mag wel sponsoren in een podcast maar je mag geen podcast verkopen. De naam podcast is van Apple en Steve Jobs heeft altijd verboden om die te verkopen. Ook Spotify levert niets op. Degene die betaald wordt, is de artiest en dat is terecht maar voor de packager is geen geld. Het zal dus voor een deel altijd idealistisch blijven, wat ik ook niet erg vind, zolang er dan nog maar gekken zijn zoals ik. Je hebt hele rijke gekken en die kopen de Washington Post of de New York Times en je hebt iemand die koopt, for the love of music, 40UP Radio.”

www.wintermedia.nl

– Palmares –

Verslaggever, presentator en producent Harry De Winter [Oss 1949] behaalde zijn kandidaatsexamen economie aan de Universiteit van Amsterdam [UvA].

 

Radio

Radioverslaggever [KRO en VARA]

Filter [NCRV]

Rocktempel met Vincent van Engelen [KRO]

Wintertijd Radio [Arrow Classic Rock en 40UP Radio]

 

Televisie

De Filter Furore Show [KRO]

Wintertijd [RTL 5, AVRO,

televisiezender Het Gesprek]

Talking ‘bout my generation [RTL7]

 

Media

Productiemaatschappij IDTV:

Producent van o.a. Je Ziet Maar, Clipparade, Lingo, Boggle, Oud Geld, Taxi, Pleidooi en registratie live-concerten van o.a. Madonna, Pink Floyd, U2 en Prince, die over de hele wereld werden uitgezonden.

Wintermedia – Vanuit WinterMedia ontwikkelt hij tot op heden initiatieven op het gebied van culturele [media]projectontwikkeling, consultancy en management.

Sarphati Media en DaVID & CO:

Sarphati Media produceert o.a. Seks en de Zonde van Femke Halsema, Lekker Weertje van Philips Freriks en Erwin Kroll, On the road van Johan Derksen, Soldier on the Roof van Esther Hartog, Het ei van Midas met Midas Dekkers De Zorgwaakhond met Jan Slagter. DaVID&CO is gespecialiseerd in zogenaamde ‘candid content’ zoals Goor draait door, Hufterproof en What the Frans.

 

Cultuur en politiek

Stichting De Initiatieven voor het ondersteunen van politieke, maatschappelijke en culturele doelen zoals de oprichting van EAJG samen met Anneke Mouthaan om een stem te geven aan het progressieve Joodse geluid en financiële steun aan de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring.

WinterSpelen Theaterproducties samen met vriendin en actrice Yvonne van den Hurk, producent van de Vagina Monologen en Caveman, de componistenvoorstellingen Bach en Chopin en het succesvolle

Hormonologen.

 

40UP

In 2006 organiseert Harry samen met DJ Alex van Oostrom de eerste 40UP Dance to the Music avond in Paradiso Amsterdam. Inmiddels worden er per jaar zo’n 70 dansavonden door het hele land georganiseerd en zijn er 40UP Festivals. In 2016 start Harry het internet radio station 40UP Radio.

 

Prijzen & onderscheidingen

Nipkowschijf:

Pleidooi [1994] en Oud Geld [1999]

Gouden Pers Roos in Montreux:

Taxi [1995]

Gouden Kalf:

Pleidooi [1996] en Oud Geld [1998]

Emmy Award:

IDTV-Cultuurproductie Sjostakovitz War Symfonieën.

Officier in de Orde van Oranje Nassau [2002]